Per què ens costa tant que ens facin cas els nostres fills?
Un dels problemes que més es troba a la consulta la psicòloga familiar Elisenda Pascual és la pèrdua de l'autoritat: pares i mares desbordats i preocupats perquè els fills no els fan cas. Quan un infant et repta o fa alguna cosa que tu saps que no ha de fer i ho segueix fent, la psicòloga explica que el nen està provant fins a quin punt arriba la teva autoritat. De l'autoritarisme dels nostres pares, s'ha passat, en molts casos, a una permissivitat absoluta, i això no cuida els infants, és negligència, alerta la psicòloga. Pascual proposa una autoritat parental 2.0, col·locada des del cor, amb amor i amb el cos, si cal, que sigui compassiva, comprensiva, coherent i segura. Quin cas us fan els vostres fills? Què diu de nosaltres la dificultat per exercir l'autoritat? I quines són les conseqüències de ser massa permissius amb ells? Fem "L'ofici d'educar" des de la sala La Muriel, a Gràcia, amb la psicòloga de la sèrie "Això no és Suècia", Elisenda Pascual, autora d'"Amor de piel adentro", "Criar i jugar", "Maternitat invisible" i "L'ombra de la Clara".
--------
54:27
Savis mestres: "Ens preocupa el baix sentiment de pertinença de l'alumnat a l'escola"
Els savis docents de "L'ofici d'educar" ens parlen sense embuts de com fomentar la vocació docent, de la desmotivació de l'alumnat, dels perills que l'escola sigui una bombolla aïllada del que passa al món, d'inclusió i de llengua. Fem tertúlia de savis mestres amb el psicopedagog Efrèn Carbonell, referent de l'educació inclusiva a Catalunya, Medalla d'Honor de la ciutat de Barcelona i autor d'"Aprenent a veus: Un segle d'educació diferenciada". Parlem també amb la mestra Coral Regí, biòloga, directora durant molts anys de l'Escola Virolai, i amb el mestre i escriptor Joan Maria Girona, autor de "Vaig començar a anar a l'escola als sis anys: Memòries d'un mestre". També ens acompanyen el mestre, assessor i formador del programa Magnet David Vilalta, autor de "Poesia d'ensenyar: Testimoni d'un mestre enamorat de l'ofici", i el mestre Jaume Cela, escriptor de més d'un centenar de llibres, entre els quals hi ha "Apunts d'un aprenent de mestre greument jubilat" i Creu de Sant Jordi. Finalment, acabarem amb els "Llibres per somiar" del Jaume Centelles.
--------
54:42
Benestar emocional i ciutats, una assignatura pendent?
Quines emocions us desperta la vostra ciutat? La sentiu com a vostra? Us ho posa fàcil o difícil, la vostra ciutat, a l'hora de criar? Què hauria de poder fer un infant en una ciutat? I com podem transformar les ciutats perquè siguin més habitables per als infants i per a tothom? Afavorir el benestar emocional de les ciutats (individual, col·lectiu, social i polític) és l'objectiu del projecte Emociutats, que agrupa les ciutats que situen el benestar emocional de les persones en el centre de l'acció municipal. El projecte neix amb vocació de ser una xarxa mundial de ciutats compromeses amb el benestar emocional, a partir de la declaració de les primeres jornades d'Emociutats, el 2023 a Barcelona. Del benestar emocional de les ciutats, en parlem a "L'ofici d'educar" amb Rafael Bisquerra, doctor en Ciències de l'Educació i llicenciat en Pedagogia i Psicologia. Bisquerra també és president i fundador de la Xarxa Internacional d'Educació Emocional i Benestar (Rieeb) i autor de "Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación" i "Política y emoción". Parlem també amb l'advocat Jaume Bosch, que va ser alcalde de Sant Boi i és membre i soci fundacional de la Rieeb. Acabarem amb el "Manual pràctic de les relacions escolars", amb la terapeuta gestalt Marta Butjosa, i els "Llibres per somiar" de Jaume Centelles.
--------
55:36
Cau la natalitat i tanquen línies i escoles. Desgavell o oportunitat?
El Departament d'Educació ha anunciat el tancament de 111 grups pel pròxim curs: 43 a infantil i 68 a 1r d'ESO. Fa un any, ja es va anunciar el tancament de 57 grups a infantil i 31 a 1r d'ESO. Tanquen línies i també escoles, i la tendència apunta que aquesta xifra anirà a més. Educació justifica aquests tancaments pel descens d'alumnes a causa de la caiguda de la natalitat. Però un informe de la Fundació Bofill alerta que 111 escoles i 5 instituts, 63 concertats i 57 públics, estan en risc de tancament per falta d'alumnes i també per la manca de planificació del Departament, que afavoreix mantenir línies obertes a la concertada i a la privada en detriment de la pública. Són inevitables aquests tancaments? Quina és la situació dels centres i de les famílies afectades? I per on passen les solucions? En parlem a "L'ofici d'educar" amb María Segurola, experta en polítiques contra la segregació escolar i cap de projectes de recerca a la Fundació Bofill; Tiago Ferreira, membre de la plataforma La Pepeta, que agrupa unes 40 AFAs de l'escola pública de Terrassa; Fàtima Pérez, membre de l'AMPA de l'escola Joan Solans de Granollers; Lidon Gasull, directora de l'Affac i advocada en drets humans; Iolanda Segura, portaveu de la USTEC; Marta Martínez, mare del Col·legi Sant Ferran de Castelldefels, que tancarà a finals d'agost; i la psicopedagoga Sylvie Pérez Lima. Acabarem amb els llibres per somiar del Jaume Centelles.
--------
55:17
Alerta: cada vegada hi ha més perills a internet per als menors
L'Èric, després de veure que els seus companys d'equip havien guanyat diners amb les apostes esportives en línia, ho va voler provar i va perdre diners. Durant un any i mig, va intentar recuperar el que havia perdut d'amagat dels pares i la bola es va fer més gran. Al final, desesperat, ho va haver d'explicar. Els menors estan exposats cada vegada a més perills a internet: apostes esportives, pornografia, criptomonedes, videojocs, xarxes socials com TikTok, ciberassetjament, grooming, compres en excés i sexting. Aquests perills els poden convertir en addictes i tenir conseqüències a la vida real, tal com passa a la sèrie britànica "Adolescence". Quins són els senyals d'alarma? Com podem ajudar-los? En parlem a "L'ofici d'educar" amb el sergent David Romera, sotscap de l'Àrea de Seguretat Ciutadana i Proximitat Virtual dels Mossos d'Esquadra; Elena Flores Marquez, psicòloga clínica de la Unitat de Conductes Addictives de l'Adolescent de l'Hospital Sant Joan de Déu, i la doctora Susana Jiménez Murcia, cap del Servei de Psicologia Clínica i coordinadora de la Unitat de Joc Patològic i del Programa d'Addiccions Comportamentals de l'Hospital de Bellvitge. Acabarem amb "Com educo", amb la psicòloga Lara Terradas.
Elisabet Pedrosa, d'ofici, educadora! Una aposta per la reflexió de pares, mares, educadors i la veu de l'experiència, els nens i nenes. Podem canviar el món des de l'educació! "El suplement", amb Roger Escapa, incorpora aquest any la mirada més educativa, sense paternalismes, cada diumenge a les 06.00