LaNovaMobilitat 74: Mapes i Rutes | Albert Graells
🗺️🚘 Mapes i rutes: com Google Maps ens guia... i ens coneix.Tots l’utilitzem cada dia. Però, t’has preguntat mai com calcula Google Maps la millor ruta?O com és possible que sàpiga que aquest carrer ja no és el més ràpid, o que hi ha trànsit just abans que hi arribis?En el nou episodi de La Nova Mobilitat conversem amb Albert Graells sobre tot el que hi ha darrere d’una aplicació que ha canviat la manera com ens movem, planifiquem i fins i tot pensem la ciutat.Parlem de:- Els algoritmes de càlcul de rutes i com combinen dades de trànsit, velocitat i comportament dels usuaris.- La col·laboració amb l’usuari, que és qui realment manté viu i actualitzat el mapa.- La integració de Google Maps dins dels vehicles, on deixa de ser una app i passa a formar part del sistema intel·ligent del cotxe.- I del futur: com la intel·ligència artificial pot anticipar els nostres hàbits de mobilitat i redissenyar el mapa abans que hi arribem.
--------
59:03
--------
59:03
LNM Actual 25-10-25: Casa SEAT 4.11.2025
El proper 4 de novembre, a Casa SEAT Barcelona, La Nova Mobilitat en directe: "Somien els Robotaxis en punts de càrrega?". Aconsegueix la teva entrada: https://www.casa.seat/ca/agenda/Somien-els-Robotaxis-en-punts-de-carregaI els robotaxis són protagonistes aquesta setmana. La cursa per l'autonomia s'accelera globalment:Waymo (de Google) prem l'accelerador: anuncia una aliança amb DoorDash per a lliuraments autònoms a Phoenix i, el més important, confirma el seu esperat salt a Europa amb un proper llançament a Londres.Stellantis no vol quedar enrere i s'associa amb l'especialista en conducció autònoma Pony.ai per impulsar els seus propis robotaxis al continent europeu.Pel que fa al mercat del vehicle elèctric (VE):A Alemanya, els fabricants històrics no aconsegueixen vendre prous cotxes elèctrics.A la Xina, la bombolla de l'esperat Xiaomi SU7 s'ha desinflat: el mercat especulatiu de revenda de comandes s'ha enfonsat.El cop més dur és per a BYD: el gegant xinès ha anunciat una retirada massiva de 115.000 vehicles per un error de disseny i problemes d'estanquitat a les bateries.Mentrestant, al sector de l'automoció tradicional, Oliver Blume (CEO del Grup VW) deixarà el seu càrrec com a CEO de Porsche, sent rellevat per Michael Leiters. Futbol i Motor: Uber es converteix en nou patrocinador del FC Barcelona, mentre que els jugadors del Real Madrid ja han rebut els seus nous cotxes de servei de BMW.
--------
28:30
--------
28:30
LaNovaMobilitat 73: La química del liti | Jordi Jacas
LNM Actual 25-10-13: La Xina es protegeix amb les exportacions... i a l'Aragó
Resum de les noticies que et mouen de les dues primeres setmanes d'Octubre.Parlem dels controls d'exportació de liti de la Xina i el seu impacte global, la polèmica al voltant de l'arribada de CATL a Saragossa, i les tendències de vendes de cotxes electrificats a Espanya i Alemanya. També analitzem l'estratègia de Tesla amb les seves versions més assequibles, que marquen un punt d'inflexió en la comodititzacio del vehicle elèctric.Explorem l'estratègia d'expansió de Rivian i el seu rebuig a Apple CarPlay, la col·laboració de Lyft amb Tensor i NVidia per als robotaxis, i el finançament d'Einride per als camions autònoms. A més, tractem la investigació de la NHTSA sobre els sistemes Autopilot de Tesla, les noves funcionalitats de la versió 14.1 de FSD i la seva expansió de proves a Suècia.Finalment, dediquem un espai al sector aeroespacial, destacant el significatiu finançament de Stoke Space per al seu vehicle de llançament Nova.
--------
34:19
--------
34:19
LaNovaMobilitat 72: Talent i col·laboració | Josep Nadal
Entrevistem a Josep Nadal gerent del CIAC (Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya). En Josep ens explica el paper del CIAC com a nexe d'unió i catalitzador de projectes per a les aproximadament 160 empreses que formen part de l'ecosistema de l'automoció català. Aquestes inclouen des de grans fabricants (OEM) fins a PIMES, enginyeries i centres tecnològics.El CIAC no és una associació convencional, sinó un motor per al desenvolupament de projectes col·laboratius que resolen reptes conjunts del sector. Un ecosistema d'innovació col.laborativa. El seu objectiu és enfortir el teixit industrial català en el seu conjunt. Model de Funcionament: A través d'una plataforma d'innovació oberta, les empreses membres proposen reptes i necessitats. Anualment, el CIAC rep entre 80 i 100 propostes, de les quals s'executen entre 30 i 40 projectes. La majoria (8 de cada 10) són proves pilot industrials per testejar noves tecnologies directament a les plantes de producció.Aquest model permet a les empreses resoldre problemes complexos que, individualment, no podrien abordar per manca de temps o recursos. Es fomenta la compartició de coneixement en un entorn neutral, accelerant la cerca de solucions i reduint costos. El coneixement generat, sense dades confidencials, es comparteix entre tots els socis.Talent i Transformació: El Repte dels Nous Perfils Professionals.La transformació cap al vehicle elèctric, connectat i autònom ha creat una demanda urgent de nous perfils professionals que són escassos. Un dels grans reptes del sector és atreure, formar i retenir aquest talent.El CIAC ha desenvolupat estratègies per fer el sector més atractiu i visible per als joves. Tot i que no imparteixen formació directament, actuen com a pont entre el món acadèmic i l'empresarial.Automotive Talent Show: És l'esdeveniment estrella del clúster. Se celebra anualment al Circuit de Barcelona-Catalunya i connecta més de 1.200 estudiants amb prop de 200 professionals de la indústria. L'esdeveniment permet als estudiants presentar projectes, i a les empreses, identificar futurs professionals a través d'activitats com un speed dating que facilita desenes d'entrevistes en un sol dia.
La @NovaMobilitat és un podcast en català sobre les tecnologies que et mouen.
Entrevistem experts en diversos camps de l'automoció i de la mobilitat en general, per terra mar i aire.